29 вересня 2020 року, 10:09
Голові Верховної Ради України, Головам депутатських фракцій та груп, народним депутатам України
Відкритий лист
Україна переживає складні часи. Період реформування медичної сфери для жодної країни не був легким та відступати не маємо права. Адже українці, що за станом здоров’я потребують допомоги - мають її отримати.
Завтра у всіх вас буде можливість зробити крок на зустріч пацієнтам у сфері крові. Щороку 300 тисяч українців потребують переливання донорської крові та компонентів. Саме така кількість людей щороку знаходиться на межі виживання і не отримання вчасно якісних і доступних компонентів крові, які в прямому значення слова рятують життя.
На сьогодні система крові дуже насичена проблемами, які роблять її недієвою. Наявні в Україні елементи системи донорської крові залишаються децентралізованими за відомчими та територіальними ознаками. Постійне зниження обсягів заготівлі крові та її компонентів до критичного рівня за останні десятиліття виникло через стійке зменшення кількості добровільних безоплатних донорів.
Незадовільне фінансування установ системи крові протягом останніх десятиліть призвело до зношеності основних фондів і, як наслідок, до неадекватної забезпеченості сучасними технологіями заготівлі донорської крові та її компонентів, їх переробки, тестування, зберігання та розподілу. Стан інфекційної та імунологічної безпеки продуктів донорської крові не відповідає базовим міжнародним стандартам і потребує першочергового покращення.
Та в першу чергу неефективність системи крові в Україні пов’язана із чинними правовими основами. Діяльність установ крові в Україні регулюється загалом майже 107 нормативно-правовими актами, починаючи від законів до наказів Міністерства та постанов, деякі з яких навіть успадковані з часів СРСР. Чинне законодавство можна охарактеризувати як застаріле, обмежувальне, неповне, воно не відображає фактичну діяльність та не відображає актуальні прийняті міжнародні практики та стандарти. Чинний Закон України «Про донорство крові та її компонентів», ухвалений у 1995 році, та його положення не відповідають міжнародним стандартам, а більше всього не відповідають фактичним потребам і структурі системи крові.
Так, на сьогодні є ряд причин розглянути новий закон, що дозволить:
Встановлення вимог та стандартів щодо безпеки та якості донорської крові і компонентів крові, простежуваності, гемонагляду, що відповідають вимогам, Директив ЄС
Компетентний орган (на сьогодні відсутні: інспекція, контроль, аудит)
Ліцензування (на сьогодні центри крові працюють без ліцензії!!!)
Простежуваність, гемонагляд (на сьогодні держава не знає: яку кров кому переливають, звідки її беруть родичі, як вона транспортується!!)
Збір та обробка інформації про серйозні несприятливі випадки або реакції, пов’язані з операціями з донорською кров’ю та компонентами крові тощо оскільки статті зазначають оплачуване донорство крові для клінічного використання, не надають чіткі повноваження службі крові, не визначають національну організацію послуг в галузі переливання крові, відсутні положення про регуляторний нагляд (компетентний орган), також не вистачає достатнього забезпечення конфіденційності та безпеки донора та пацієнта, статті не відповідають директивам ЄС щодо безпеки крові, як це зазначено у статті 22 Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.
Можливість приватним суб’єктам здійснювати певні види діяльності з обігу донорської крові і компонентів крові з обов’язковим збереженням державного контролю та реалізовувати проекти державно-приватного партнерства, спрямовані на залучення інвестицій та підсилення матеріально-ресурсного потенціалу системи крові. (На сьогодні приватні центри вже існують, але держава їх не контролює, держава нічого не знає про їхню діяльність!!!)
Перегляд системи пільг і заохочень для донорів, створити умови для імплементації принципу безоплатного добровільного донорства. (На сьогодні держава має ряд пільг, які призвели до зменшення кількості донорів і відсутність системи реального заохочення!!)
З огляду на вищезазначене, ми вважаємо, що зараз найкращий час для України, щоб ухвалити законопроєкт 3648 «Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові», який закриває зазначені вище прогалини, забезпечує безпеку, якість та доступність крові для всіх пацієнтів в Україні, усуває успадковані систематичні недоліки, сприяє добровільному безоплатному донорству крові, встановлює регуляторний нагляд, забезпечує довгострокову стійкість системи (технічну, операційну та фінансову) та відповідає найкращими міжнародним та європейським практикам.
З повагою,